Leoš Janáček - Piano Sonata 1. X. 1905 E Flat minor From the Street
1. The Presentiment. Con moto 06:00
2. Death. Adagio 07:05
Leoš Janáček - On the Overgrown Path
3. 1st Series - Our Evenings. Moderato - Tenderly 03:34
4. 1st Series - A Blow Away Leaf. Andante 03:10
5. 1st Series - Come with Us! Andante 01:11
6. 1st Series - The Frýdek Madonna. Grave 03:54
7. 1st Series - They Chattered Like Swalows. Con moto 02:21
8. 1st Series - Words Fail! Andante 01:51
9. 1st Series - Good Night! Andante 03:07
10. 1st Series - Unutterable Anguish. Andante 03:37
11. 1st Series - In Tears. Larghetto 02:59
12. 1st Series - The Barn Owl Has Not Flown Away! Andante 03:51
13. 2nd Series - Andante 03:44
14. 2nd Series - Allegretto - Presto 04:05
Leoš Janáček - In the Mist
15. Andante 03:29
16. Molto adagio 04:05
17. Andantino /att./ 02:23
18. Presto. Meno mosso 04:10
19. Leoš Janáček - Thema con variazioni 09:19
20. Leoš Janáček - Reminiscence. Con moto 01:29
Jan Bartoš - piano
Before he was completely overwhelmed by love for composing, Leoš Janáček pursued a career as a virtuoso pianist. He was closely familiar with the instrument, which served for him to share his innermost emotions and feelings. Janáček wrote his first opus, Thema con variazioni, at the age of 26, when he was studying at the Leipzig Conservatory. The miniature piece A Recollection is one of his last scores. The composer conceived his three essential piano works, 1.X. 1905, On an Overgrown Path and In the Mist, between 1900 and 1912, which was a difficult phase in his life. They are perhaps the most personal, most intimate pieces he wrote. Janáček was inspired by the sound of the cimbalom, an instrument he often heard when collecting folk songs in Moravia. The genes of the pianist Jan Bartoš evidently bear the traces of the ample musical tradition of his ancestors, including his grandfather, a cimbalom player. The legacy of folk music and the Silesian origin is what Janáček and Bartoš have in common. In his account of Janáček's music, the pianist reveals a profound musicological insight, as well as a fascinating intuition - the inspiring integration of the heart and the brain, owing to which Bartoš's previous Supraphon albums (Mozart - Concertos, SU42342; Beethoven - Sonatas, SU42522) have met with such great acclaim.
Leoš Janáček according to Jan Bartoš - returning to his deepest roots
Než u něj zvítězila láska ke komponování, usiloval Leoš Janáček o dráhu klavírního virtuosa. Klavír pro něj byl nástrojem důvěrně známým, předurčeným ke sdílení niterného světa duše. Svůj opus číslo jedna, Thema con variazioni, napsal jako 26letý student lipské konzervatoře. Drobná klavírní Vzpomínka je naopak jedním z posledních notových zápisů skladatele. Tři zásadní klavírní skladby (1. X. 1905, Po zarostlém chodníčku, V mlhách) napsal Janáček v nelehkém životním období mezi léty 1900-1912 a představují nejosobnější, nejintimnější položky v celém jeho díle. Janáček se tady často nechal inspirovat zvukem cimbálu, se kterým se setkával při sběru lidových písní na Moravě. V genech interpreta této nahrávky, klavíristy Jana Bartoše, se bezesporu otiskl bohatý hudební život jeho předků včetně dědečka - cimbalisty. Kořeny vycházející z lidové hudby a slezský původ jsou společným jmenovatelem skladatele a interpreta této nahrávky. V Bartošově pojetí Janáčka je zřejmý hluboký muzikologický vhled i fascinující prostor intuice - ono inspirativní spojení srdce a rozumu, jež učinilo předchozí Bartošovy supraphonské nahrávky (Mozart - Koncerty SU42342, Beethoven - Sonáty SU42522) tak pozoruhodnými.
Janáček podle Jana Bartoše - návrat k vlastním nejhlubším kořenům!
(Supraphon 2019)
Parametr | Hodnota |
format | CD audio |